Budynki wielorodzinne w Polsce przez lata były zagospodarowane przez środki z funduszu termomodernizacji i remontów. Był to instrument, który służył spółdzielniom i wspólnotom mieszkaniowym. Wygląda na to, że w większych miastach wielorodzinne budynki komunalne (tam, gdzie 100% mieszkań są mieszkaniami gminnymi) to właśnie tam są bardzo często przestarzałe kopciuchy. Najwyraźniej w najbliższym czasie czekają nas zmiany, ponieważ Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów trafił już do Rady Ministrów!
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju pracuje nad nowelizacją ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów tam właśnie pojawi się instrument wsparcia dla sektora samorządowego i modernizacji samorządowych budynków komunalnych, w których mieszkają osoby najbardziej potrzebujące pomocy. To będziemy robić – dofinansowywać samorządom termomodernizację i wymianę źródeł ogrzewania w wielorodzinnych budynkach komunalnych, skomentował dla Redakcji Piotr Woźny, pełniący od marca 2018 r. stanowisko pełnomocnika szefa rządu ds. programu Czyste Powietrze.
Co zawiera Projekt zmiany ustawy?
-
Dodatkowa premia na termomodernizację budynku wielkopłytowego.
Projekt zakłada wprowadzenie dodatkowej premii przyznawanej właścicielowi budynku wielkopłytowego z trójwarstwowymi ścianami zewnętrznymi z tytułu wykonania, w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, dodatkowego połączenia warstw fakturowej i nośnej.
Premia stanowiłaby zwrot części kosztów wykonania dodatkowego połączenia. Proponowana wysokość premii to 50% kosztów wykonania dodatkowego połączenia warstw fakturowej i nośnej.
Korekta zasad udzielania premii termomodernizacyjnej do zmieniającego się prawa. Będzie obejmowała w szczególności:
- wprowadzenie dodatkowej premii termomodernizacyjnej z tytułu montażu fotowoltaiki
- usunięcie przepisu obniżającego minimalny poziom oszczędności energii w przypadku budynków, w których po 1984 r. przeprowadzono modernizację systemu grzewczego gdyż przepis zdezaktualizował się
- usunięcie przepisu ograniczającego wysokość premii termomodernizacyjnej do dwukrotności przewidywanych rocznych oszczędności kosztów energii, ustalonych na podstawie audytu energetycznego.
-
Wprowadzenie wsparcia przedsięwzięć termomodernizacyjno – remontowych w formie premii dla jednostek samorządu terytorialnego. Proponuje się, by wspierane przy pomocy tego instrumentu przedsięwzięcia dotyczyły:
- wyłącznie budynków wielorodzinnych, których jedynym właścicielem jest jst,
- gmin znajdujących się w województwach, które przyjęły uchwały antysmogowe,
- budynków, w których zmodernizowano systemy grzewcze i/lub zostały podłączone do sieci ciepłowniczych (jeżeli budynek znajduje się na obszarze umożliwiającym takie podłączenie).
Proponuje się, by premia wynosiła 50% całkowitego kosztu przedsięwzięcia. Dodatkowa premia w wysokości 10 pp. byłaby skierowana w przypadku budynków objętych ochroną konserwatorską.
-
Zwiększenie efektów działań wspierających remonty budynków.
Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, inwestorem uprawnionym do ubiegania się o premię remontową może być wyłącznie osoba fizyczna, wspólnota mieszkaniowa z większościowym udziałem osób fizycznych, spółdzielnia mieszkaniowa lub towarzystwo budownictwa społecznego. Proponowane rozszerzenie na wszystkich inwestorów wsparcia udzielanego w formie premii remontowej na tę samą grupę inwestorów co w przypadku przedsięwzięć termomodernizacyjnych, a więc na właścicieli i zarządców budynków, z włączeniem jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
-
Poprawa dostępności premii kompensacyjnej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo części budynku mieszkalnego premia kompensacyjna przysługuje jeden raz. BGK przekazuje premię kompensacyjną po wykorzystaniu kwoty kredytu w wysokości nie niższej niż wysokość przyznanej premii kompensacyjnej lub po poniesieniu przez inwestora wydatków na realizację przedsięwzięcia lub remontu zgodnie z zakresem rzeczowym, określonym w dokumentach dołączonych do wniosku o przyznanie premii kompensacyjnej, w wysokości nie niższej niż wysokość przyznanej premii kompensacyjnej. Przeciętna wysokość premii kompensacyjnej wyniosła w 2018 roku ok 125,6 tys. zł.
Proponowane wprowadzenie możliwości wypłaty premii kompensacyjnej w ratach, wraz z postępami przedsięwzięcia remontowego, poprawi dostępność premii kompensacyjnej, gdyż pozwoli na realizację przedsięwzięcia przy istotnie niższym zaangażowaniu środków finansowych. Przykładowo, gdyby inwestor miał możliwość uzyskania wypłaty premii kompensacyjnej w ratach wynoszących co najmniej 25% wysokości tej premii, to posiadając dostęp do źródła finansowania w wysokości np. 30 tys. zł, będzie mógł zrealizować przedsięwzięcie uprawniające do premii kompensacyjnej w wysokości 120 tys. zł, a więc w wysokości czterokrotnie wyższej niż obecnie.
Źródło: bip.kprm.gov.pl