Aktualności Aktualności

Bon energetyczny – można już składać wnioski. Nie zwlekaj!

bon energetyczny bonu energetycznego wniosek o bon energetyczny bony energetyczne energetycznie bonowi bonie

Od 1 sierpnia do końca września można ubiegać się o bon energetyczny, który stanowi wsparcie dla gospodarstw domowych w związku ze wzrostem cen energii elektrycznej w drugiej połowie roku. Jak złożyć wniosek i czy spełniasz warunki, aby otrzymać bon? Sprawdź to teraz!

Zdjęcie autora: Redakcja Termomodernizacja

Redakcja Termomodernizacja

Wydawcą portalu jest GLOBEnergia Sp. z o.o.
bon energetyczny bonu energetycznego wniosek o bon energetyczny bony energetyczne energetycznie bonowi bonie

Podziel się

Nie jesteś pewny, czy możesz starać się o bon energetyczny? Spieszymy z wyjaśnieniem. Pełną kwotę przewidzianą w ustawie o bonie energetycznym otrzymają te gospodarstwa domowe, których miesięczne dochody w 2023 roku nie przekroczyły określonego progu. Wynosi on 2500 zł dla osób mieszkających samotnie oraz 1700 zł na osobę w przypadku gospodarstw wieloosobowych. 

Gospodarstwa domowe, które przekroczą kryterium dochodowe, również mogą ubiegać się o bon energetyczny. Niemniej jednak jego wartość zostanie pomniejszona o kwotę przekroczenia, zgodnie z zasadą złotówka za złotówkę. Przykładowo, jeśli w pięcioosobowej rodzinie miesięczny dochód w 2023 roku wyniósł 2000 zł na osobę, wysokość świadczenia zostanie zmniejszona o 300 zł (2000 - 1700 = 300). Minimalna kwota wypłacanego bonu to 20 zł. Więcej o kwotach już za chwilę!

Bon energetyczny – ile można otrzymać?

Wysokość wsparcia zależy od ilości osób w gospodarstwie domowym i od źródła ciepła. Dla większości gospodarstw domowych bon będzie miał następującą wysokość:

  • 300 zł – gospodarstwo domowe jednoosobowe;
  • 400 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z 2 lub 3 osób;
  • 500 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z 4 lub 5 osób;
  • 600 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z co najmniej 6 osób.

Jeśli głównym źródłem ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest urządzenie wykorzystujące energię elektryczną (na przykład pompa ciepła, kocioł elektryczny), bon może być wyższy:

  • 600 zł – gospodarstwo domowe jednoosobowe;
  • 800 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z 2 lub 3 osób;
  • 1000 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z 4 lub 5 osób;
  • 1200 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z co najmniej 6 osób.

Bon energetyczny o podwyższonej wysokości będzie przysługiwać tylko tym gospodarstwom, które wpisały lub zgłosiły swoje źródło ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Jeśli źródło ciepła działało przed 1 kwietnia 2024 – wpis lub zgłoszenie do CEEB musiało nastąpić przed tą datą. Jeśli jest to nowe źródło ciepła, które wcześniej nie figurowało w CEEB – zgłoszenie i wpis mogą nastąpić później. 

Wniosek o bon energetyczny – masz czas do końca września

Wnioski o bon energetyczny można składać od 1 sierpnia do 30 września 2024 roku w urzędzie gminy właściwym dla miejsca zamieszkania. Formularze można złożyć zarówno w formie papierowej, przez internet na platformie ePUAP, jak i za pomocą aplikacji mObywatel.

Składanie wniosku przez internet
Wniosek o bon można złożyć bez wychodzenia z domu poprzez formularz internetowy dostępny na portalu Gov.pl. Aby to zrobić, potrzebny jest profil zaufany lub dostęp do e-bankowości. Formularz wymaga podania danych wszystkich członków gospodarstwa domowego (imię, nazwisko, numer PESEL lub numer dokumentu tożsamości), adresu gospodarstwa oraz danych kontaktowych. Ważny jest również numer konta bankowego, na które mają trafić środki w ramach bonu energetycznego. Do formularza można opcjonalnie załączyć dokumenty potwierdzające te informacje. Proces wypełniania formularza prowadzi przez kolejne kroki, a na końcu należy podpisać wniosek za pomocą podpisu zaufanego, osobistego (e-dowodem) lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Składanie wniosku w urzędzie
Jeśli zamierzasz złożyć dokumenty w urzędzie, potrzebujesz wypełnionego wniosku o wypłatę bonu energetycznego, dostępnego do pobrania na stronie rządowej (gov.pl). We wniosku należy podać dane osobowe wszystkich członków gospodarstwa domowego, numer konta bankowego, na które ma być wypłacony bon, oraz informacje dotyczące dochodów. Warto poświęcić czas na staranne i dokładne wypełnienie wniosku, aby uniknąć błędów i niedopatrzeń, co przyspieszy jego weryfikację.

Po jakim czasie dostanę pieniądze?

O bon mogą się ubiegać tylko osoby, które mieszkają i przebywają w Polsce oraz są obywatelami Polski lub cudzoziemcami z zezwoleniem na pobyt stały lub pobyt rezydenta, ze statusem uchodźcy lub ochroną uzupełniającą, zgodą na pobyt ze względów humanitarnych lub na pobyt tolerowany, obywatelstwem państwa UE, EOG lub Szwajcarii. Ponadto wniosek o bon może złożyć dowolna osoba wchodząca w skład wieloosobowego gospodarstwa domowego lub samodzielnie prowadząca gospodarstwo domowe. 

Bon energetyczny to jednorazowe wsparcie pieniężne wypłacane na konto beneficjentów. Rozpatrzenie wniosku przez gminę może trwać do 60 dni, wypłaty powinny być realizowane jesienią 2024 roku lub na początku 2025 roku.

Zdjęcie autora: Redakcja Termomodernizacja

Redakcja Termomodernizacja

Wydawcą portalu jest GLOBEnergia Sp. z o.o.