Jak złożyć wniosek w programie Czyste Powietrze?
Program Czyste Powietrze od początku roku ma do zaoferowania zdecydowanie wyższe maksymalne kwoty dotacji. W nowej odsłonie programu można otrzymać nawet 135 tys zł na przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Aby jednak dostać dofinansowanie, najpierw należy złożyć wniosek. Gdzie można to zrobić? Jak go wypełnić?

Zacznijmy od przypomnienia progów dochodowych, które uprawniają do skorzystania z dotacji w ramach programu Czyste Powietrze. Wyróżniono więc trzy poziomy, które różnią się maksymalnymi kwotami dofinansowania:
Podstawowy poziom dofinansowania:
- roczny dochód wnioskodawcy poniżej 135 tys. zł,
- dofinansowanie do 66 tys. zł.
Podwyższony poziom dofinansowania:
- miesięczny dochód do 1 894 zł/os. w gospodarstwie wieloosobowym,
- miesięczny dochód do 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym,
- dofinansowanie do 99 tys. zł.
Najwyższy poziom dofinansowania:
- miesięczny dochód do 1 090 zł/os. w gospodarstwie wieloosobowym,
- miesięczny dochód do 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym,
- dofinansowanie do 135 tys. zł.
Ponadto do każdej maksymalnej kwoty dotacji można dodać 1 200 zł, które przysługują na wykonanie audytu energetycznego. Jest on wymagany przy realizacji tzw. kompleksowej termomodernizacji.
Na co można otrzymać dofinansowanie w programie Czyste Powietrze?
Oczywiście wysokość dotacji uzależniona jest od zakresu pracy, które planujemy wykonać w trakcie termomodernizacji. Wielokrotnie pisaliśmy o poszczególnych obszarach działania programu. Jeśli interesujesz się pozyskaniem dotacji, to więcej szczegółów znajdziesz w poniższych artykułach:
- Ocieplenie domu w programie Czyste Powietrze 3.0
- Wymiana ogrzewania w programie Czyste Powietrze w 2023
- Wymiana okien i drzwi – dofinansowanie w programie Czyste Powietrze w 2023 roku
- Fotowoltaika w programie Czyste Powietrze w 2023 r.
Jeżeli spełniasz kryteria dochodowe, a także masz już wybrany zakres prac termomodernizacyjnych, to możesz przejść do wypełnienia wniosku. Można to zrobić na dwa sposoby - przez internet i w urzędzie.
Wymagane załączniki do wniosku
Aby to zrobić niezbędne jest przygotowanie następujących informacji i dokumentów, które należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze:
- dane do logowania do profilu zaufanego (wniosek przez internet),
- wypełniony wniosek wydrukowany z Generatora Wniosków o Dofinansowanie, dla wniosków o dotację z prefinansowaniem (wniosek w urzędzie).
- skan upoważniającego zaświadczenia, jeśli starasz się o podwyższone dofinansowanie (nie może być ono wydane wcześniej niż na 3 miesiące od daty złożenia wniosku),
- księga wieczysta lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku,
- w przypadku współwłasności – zgoda współwłaściciela/współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia z danymi oraz podpisami wszystkich współwłaścicieli,
- w przypadku małżeństwa z ustawową wspólnotą majątkową – zgoda współmałżonka na zaciągnięcie zobowiązań w ramach umowy o dofinansowanie z danymi oraz podpisem małżonka,
- umowa z wykonawcą (jeśli wnioskujesz o dotację z prefinansowaniem).
Wniosek o dofinansowanie w programie Czyste Powietrze przez internet
Po przygotowaniu ww. dokumentów możemy przejść do złożenia wniosku. Zacznijmy od drogi ścieżki elektronicznej.
1. Wejdź na stronę gwd.nfosigw.gov.pl.
2. Zaloguj się za pomocą login.gov.pl, a także wybierz sposób logowania.
3. Utwórz i wypełnij wniosek o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze.
4. Sprawdź wniosek.
5. Dołącz wymagane załączniki w formie skanów lub dokumentów elektronicznych.
6. Podpisz wniosek elektronicznie za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
7. Wyślij dokumenty: wniosek z załącznikami.
Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swój adres e-mail, a sama usługa jest bezpłatna.
Jak złożyć wniosek w urzędzie?
Jest to opcja dla osób, które nie posiadają podpisu elektronicznego.
1. Utwórz konto, a następnie zaloguj się stronie gwd.nfosigw.gov.pl.
2. Wypełnij wniosek o dofinansowanie w systemie GWD.
3. Zweryfikuj i zatwierdź wypełniony wniosek.
4. Wydrukuj wniosek.
5. Dołącz wymagane załączniki.
6. Podpisz wniosek.
7. Złóż wniosek wraz z załącznikami w postaci papierowej osobiście, listownie lub przez gminny punkt konsultacyjno-informacyjny do właściwego WFOŚiGW.
Należy także pamiętać, że wniosek w postaci papierowej złożony z oznaczeniem wydruk roboczy jest pozostawiany bez rozpatrzenia. Usługa również jest bezpłatna. Jeżeli zdecydujesz się wysłać wniosek listownie, zapłacisz tylko za przesyłkę zgodnie z cennikiem usług pocztowych lub kurierskich.
Jeśli masz wątpliwości związane z którymkolwiek z etapów wnioskowania, możesz skorzystać z pomocy w urzędzie gminy. Cały czas infolinia Programu Czyste Powietrze: (22) 340 40 80, na którą można zadzwonić do doradców energetycznych i otrzymać odpowiedzi na pytania o program.
Źródło: NFOŚiGW, gov.pl