Obowiązek świadectw energetycznych – co zrobić, aby je otrzymać?

Nowelizacja z 28 kwietnia 2023 roku miała ukrócić proceder nieprzekazywania świadectw w ramach sprzedaży lub wynajmu mieszkania i domu. Jako inwestorzy powinniśmy mieć możliwość wyegzekwowania od drugiej strony transakcji tego dokumentu. Na co powinniśmy się powołać? Ekspert wyjaśnia.

Podziel się
- Na co się powołać, jeśli właściciel mieszkania lub domu nie chce przekazać świadectwa lub jego kopii?
- Jak wygląda stosunek ceny świadectwa do ceny nieruchomości?
- Obchodzenie prawa - jak to działa?
Warto wiedzieć, że ubiegłoroczna nowelizacja z kwietnia wcale nie zmieniła zasad co do przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej. Przed 28 kwietnia ten obowiązek również. Przepisy regulujące konieczność sporządzania i dostarczania świadectw charakterystyki energetycznej w przypadku sprzedaży lub wynajmu nieruchomości obowiązują od roku 2009. Przepisy te jednak były powszechnie lekceważone, a obchodzono je na różne sposoby. Wprowadzona nowelizacja dotycząca świadectw charakterystyki energetycznej miała zamknąć otwarte furtki. Czy to się udało? Oczywiście, że nie, o czym szerzej w materiale: Niewypał? Czy świadectwo charakterystyki energetycznej faktycznie się zmieniło?
Jak otrzymać świadectwo od niechętnego sprzedawcy?
Zapytaliśmy Łukasza Dembskiego z firmy Dembski Nowak o radę, w jaki sposób sprawić, aby świadectwo zostało nam przekazane. Jak wygląda sam proces przekazania nieruchomości?
“Z doświadczenia naszej firmy wynika, że akt notarialny podpisywany jest w zasadzie zawsze w oparciu o kompletną dokumentację, w tym świadectwo charakterystyki energetycznej. Kupujący, który takiego świadectwa nie otrzymał, może powołać się na przepisy ustawy o charakterystyce energetycznej budynków” - tłumaczy ekspert.
Dla części inwestorów ten obowiązek może okazać się nieoczekiwanym obciążeniem finansowym, które jednak na tle całej inwestycji nie jest zbyt duże. Kupując mieszkanie za 400 tys. złotych, koszt świadectwa na poziomie 300-500 złotych nie jest wysoki. W momencie zwrócenia uwagi sprzedawcy - on może wykonać świadectwo, ale prawdopodobnie doliczy jego koszt do należności. Ewentualnie nie będzie chciał już prowadzić z nami negocjacji. Informacja zawarta w świadectwie jest szczególnie istotna, ponieważ dzięki temu wiemy, ile tak naprawdę energii potrzebuje dany budynek. Łukasz Dembski zwraca jednak uwagę na inną rzecz, a mianowicie na krótki czas realizacji w momencie podpisywania umowy, które często wiąże się z dodatkową opłatą. Jak dużo czasu potrzebuje audytor na wykonanie świadectwa? Pisaliśmy o tym w materiale: Świadectwo charakterystyki energetycznej w 24h – czy to możliwe?
Co musimy zrobić?
Tak jak powiedział ekspert - w sytuacji sprzedaży i najmu naszym prawem jest otrzymanie świadectwa, a powoływać powinniśmy się na Ustawę o charakterystyce energetycznej budynków. Konkretnie mówimy tu o artykule 11. Zasadnie jednak obawiamy się reakcji właściciela nieruchomości. To od niego bowiem zależy, ile i czy za nieruchomość zapłacimy. W przypadku zakupu domu czy mieszkania informacja o zużyciu ciepła może stworzyć argument za obniżką ceny, na co właściciel nie chce sobie pozwoli. Mówiąc o wynajmie, sprawa wygląda dużo gorzej. Często osoby, które chcą wynająć mieszkania, muszą to zrobić natychmiast i nie mogą ryzykować, że zostaną odrzuceni przez egzekwowanie swoich praw. Aby nie stracić potencjalnej szansy na przeprowadzkę, wystarczy, że najemca oświadczy w umowie, że otrzymał kopię świadectwa, pomimo że nigdy to się nie stało. W konsekwencji wynajmujący posiada dowód wykonania ustawowego obowiązku.
Polecane
Straty ciepła w budynku – skąd się biorą i kto próbuje nagiąć rzeczywistość?

Kiedy obowiązkowy jest audyt energetyczny, a kiedy świadectwo charakterystyki energetycznej?
